Training Kleuterdans

Er is een groot verschil tussen een peuter en een kleuter, simpelweg omdat kinderen op die leeftijd, tussen 2 en 6 jaar, een hele snelle ontwikkeling doormaken op velerlei gebied.

Zelfs binnen de periode van peuter-zijn tussen 2 en 4 jaar oud, zijn er al grote verschillen. Zo ook bij kleuters. Een kleuter van 4 jaar kan ‘veel minder’ dan een kleuter van 6 jaar, zowel op motorisch gebied als in focus als in taal.

Dit verschil zie je dan ook terug tussen een peuterdans- en kleuterdansles. Kleuterdans vergt een andere aanpak dan een peuterdansles. Met kleuters kun je namelijk ook te maken krijgen met hele grote groepen, boven de 30 kinderen, als de lessen plaatsvinden in een basisschool. Ook kan het zijn dat de leerkracht niet aanwezig is bij de dansles.
Een peuterdansles bevat maximaal 16 peuters i.s.m. een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal en heb altijd er 2 pedagogische medewerkers bij.

 

Wat is die andere aanpak in een kleuterdansles? Hoe richt je een les in? Hoe houd je orde met grote groepen? Hoe kan je bewegingen overbrengen en welke attributen zijn daarbij steunend? Hoe benader je kleuters in taal? Hoe kan je de ruimte gebruiken? Hoe ga je om met “dwarse kleuters”?

En zo zijn er meer punten rondom een kleuterdansles.

Wil je deze vragen graag beantwoord krijgen en meer ideeën opdoen en tevens allerlei handige en werkzame danstips opdoen, biedt de training  kleuterdans uitkomst.

 

 

De training kleuterdans is verre van een droge lezing, maar een levendige uitwisseling van ideeën en oplossingen. Aan de hand van veel praktische oefeningen al dan niet met attributen worden veel punten ruimtelijk in beeld gebracht. Daarnaast is er ruimte voor onderlinge uitwisseling.

Bekijk het aanbod van cursussen in de Agenda »